Ingyenes Szállítás 12.000 Ft. felett

    Az elem hozzáadva

    Az elállás joga

    A netes vásárlással kapcsolatban már sokaknak eszébe jut az a bizonyos 14 nap, illetve, hogy a termék visszaküldhető akkor is, ha az amúgy hibátlan. Az elállás a szerződés megszüntetését jelenti mégpedig egyoldalú jognyilatkozattal. De mi a lényege ennek a jognak a távollévők között megkötött szerződések esetében és milyen szabályok szerint gyakorolható?

    A fogyasztót megillető elállási jog szabályait a Korm. rendelet szabályozza.
    Korm. rendelet 20. § (1) bekezdése értelmében: „Az üzlethelyiségen kívül kötött és a távollévők között kötött szerződés esetén a fogyasztót a (2) bekezdésben meghatározott határidőn belül indokolás nélküli elállási jog illeti meg.”

     

    Az elállási idő kezdete 

    A fenti szakasz (2) bekezdése meghatározza milyen határidőn belül jogosult a fogyasztó elállni a szerződéstől. A 14 napos határidőt általában mindenki ismeri, de az már nem mindig egyértelmű, hogy mikortól kell számítani, illetve, hogy mi a helyzet akkor, ha több terméket vásárolt a fogyasztó vagy olyan árut rendelt, ami több darabból áll és nem egyszerre kapja kézhez.

    A jogszabály értelmében tehát a fogyasztó az elállási jogát áru adásvételére irányuló szerződés esetén

    • az árunak az átvételétől,

    • több áru adásvételekor, ha az egyes áruk szolgáltatása eltérő időpontban történik, az utoljára szolgáltatott árunak az átvételétől,

    • több tételből vagy darabból álló áru esetén az utoljára szolgáltatott tételnek vagy darabnak az átvételétől,

    • ha az árut meghatározott időszakon belül rendszeresen kell szolgáltatni, az első szolgáltatásnak átvételétől számított tizennégy napon belül gyakorolhatja.

    A (3) bekezdés pedig kimondja, hogy áru adásvétele esetén az elállási jogát a szerződés megkötésének napja, és az áru átvételének napja közötti időszakban is gyakorolhatja a fogyasztó.



    Az elállási jog gyakorlása

    Az elállás közölhető szóban és írásban egyaránt. A Korm. rendelet 22. § (1) bekezdése alapján ezt a fogyasztó megteheti annak 2. számú mellékletében található nyilatkozat- minta használatával, vagy az elállásra vonatkozó egyértelmű nyilatkozat útján, de ajánluk, hogy írásban történjen meg, ugyanis vita esetén a fogyasztónak kell bizonyítani, hogy ezt megtette.

    A lényeg az, hogy a fogyasztó nyilatkozata egyértelmű legyen a webáruház számára, kifejezett nyilatkozat hiányában, a termék egyszerű visszaküldésével nem lehet elállni a szerződéstől.
    A termék átvételének megtagadása sem tekinthető elállásnak.

    Az elállási jog határidőben érvényesítettnek tekintendő, ha a fogyasztó a nyilatkozatát a 14 napos határidő lejárta előtt elküldi, tehát nem kell, hogy 14 napon belül meg is kapja a webáruház, elég, ha a 14 napon belül elküldi azt. Az elállás esetén a fogyasztónak utalnia kell arra, hogy a jogszabály szerinti indoklás nélküli elállási jogát gyakorolja, nem pedig a hibás teljesítéssel összefüggő szavatossági jogával él. Ha több terméket vásárolt a webáruháztól, de csak az egyiket kívánja visszaküldeni, úgy lehetősége van a szerződéstől részlegesen elállni. Az elállás jogát tehát a termékek esetében önállóan is lehet gyakorolni!

     

    A fogyasztó kötelezettségei 

    Az elállási jog a fogyasztót megillető olyan jog, mely lehetőséget ad a termék kipróbálására, és annak indoklás nélkül történő visszaküldésére amennyiben az mégsem felel meg az áruval kapcsolatos elképzeléseivel. 
    Ahhoz azonban, hogy a fogyasztó szabályosan gyakorolja az elállási jogát, a jogszabály szerinti kötelezettségeit is teljesítenie kell. Ezeket foglaljuk össze most röviden.


    A termék visszaküldése

    A fogyasztó első kötelezettsége, hogy a terméket elállás esetén vissza kell küldenie a webáruház részre a megadott címre, mégpedig a jogszabályban előírt határidőig. Ehhez kapcsolódó további kötelezettsége, hogy a visszaküldés költsége őt terheli.

    A Korm. rendelet 24. § (1) bekezdése értelmében „Ha a fogyasztó a 22. §-nak megfelelően eláll az üzlethelyiségen kívül kötött vagy a távollevők között kötött szerződéstől, köteles az árut haladéktalanul, de legkésőbb az elállás közlésétől számított tizennégy napon belül visszaküldeni, illetve a vállalkozásnak vagy a vállalkozás által az áru átvételére meghatalmazott személynek átadni, kivéve, ha a vállalkozás vállalta, hogy az árut maga fuvarozza vissza. A visszaküldés határidőben teljesí- tettnek minősül, ha a fogyasztó az árut a határidő lejárta előtt elküldi.”

    A terméket tehát az elállás közlésétől számított 14 napon belül kell visszaküldenie a webáruháznak, határidőben teljesíti a visszaküldést, ha 14 napon belül feladja azt.

     

     

    A termék kipróbálása, felelősség a bekövetkezett értékcsökkenésért

    A terméket a fogyasztó jogosult kipróbálni. A termék átvétele után az abban bekövetkezett kárért a fogyasztó a felelős, így az elállási időszakban is felelős a termék épségéért. A fogyasztó érdeke, hogy minél előbb döntsön arról megtartja-e a terméket, és amennyiben az elállás mellett dönt, az állagának megóvásával haladéktalanul, de legkésőbb 14 napon belül használat nélkül kell, hogy visszaküldje azt a webáruház részére. A fogyasztó tehát felel azért, ha a használat miatt csökkent értékű terméket küld vissza a webshop részére, ha a kipróbálás során kárt okoz a termékben, és köteles az ebből eredő értékcsökkenést megtéríteni a webáruháznak.

    Vannak olyan esetek, amikor nem illeti meg a fogyasztót az elállási jog. A jogszabály felsorolja tételesen azokat az eseteket, ahol ésszerűtlen lenne a termék jellege, az értékesítés körülményei miatt, ha a fogyasztó indoklás nélkül elállhatna a szerződéstől.


    Fülbevalók esetén nem érvényesíthető az elállás joga, mert higiéniai terméknek minősülnek.